Robotkvarnens verksamhet utgår från att varje deltagare har en inre kreativitet som bubblar inom hen. Och att den kan hämmas om man stöps i en viss form eller styrs i en viss riktning. Därför har tanken från starten varit att inte ge några exakta direktiv, scheman eller studieplaner i våra workshops. Vi erbjuder resurser och handledning och deltagarna är fria att experimentera och leka fritt med robotarna. Vill man pyssla med sitt eget projekt eller leka med roboten man fick i present så går det bra!

När vi nu har drivit workshops vid ett flertal tillfällen under hösten så känner vi att det kan finnas en fördel i att presentera en tydlig väg framåt. För många deltagare, särskilt nybörjare, kan det säkert vara svårt att själv veta vilka oändliga möjligheter till utveckling vår verksamhet potentiellt kan erbjuda. För var och en av oss, även för vuxna, kan det kännas tryggt och motiverande att ha en tydlig väg utstakad framför oss, kantad av delmål som inte känns alltför ouppnåeliga.

Vi introducerar därför konceptet med utvecklingsvägar.  För var och en av våra workshops, ”Bygg en robot”, ”Programmera en robot” och ”Artificiell intelligens” presenterar vi en utvecklingsväg, ungefär som en tidslinje, med delmål eller nivåer som man kan se fram emot. Varje nivå ger en kort beskrivning av vad man kan arbeta med i den nivån, tillsammans med verktygen vi kan använda för att uppnå delmålet och en åldersrekommendation.

Vi vill betona att det fortfarande är helt fritt för varje deltagare att välja sin egen väg framåt! Men vi hoppas att utvecklingsvägarna kan vara motiverande och inspirera genom att ge en generell bild av vad man kan tänkas uppnå och även vad Robotkvarnen har att erbjuda.

STEM-o-metern

Tillsammans med utvecklingsvägen presenterar vi STEM-o-metern, som ger en bedömning av hur stor del av varje kategori inom STEM-konceptet workshopen berör. Till exempel kommer vi troligtvis jobba mer med matematik i workshopen Artificiell intelligens än i Bygg en robot. Det betyder inte att man behöver vara extra kunnig på matte för att välja den här utvecklingsvägen. Nivån kommer alltid att anpassas efter individens förutsättningar och förkunskaper. Tanken är snarare att det ska vara lättare att matcha utvecklingsväg med ens intressen. Någon gillar mest att bygga, någon annan gillar att programmera och en tredje tycker det är spännande med datorer som lär sig och löser svåra problem.

En annan sak vi vill påpeka är att det är fritt fram att blanda aktiviteter, delmål och ordning bland de olika utvecklingsvägarna. Du behöver alltså inte känna dig låst vid att du har valt en viss utvecklingsväg och inte kan göra andra saker för det.

Hur går det till?

Det är enkelt. Du behöver egentligen inte göra något särskilt. Men för dig själv kan det vara bra att titta igenom utvecklingsvägarna och planera dina egna mål som du har med att delta i Robotkvarnen. Diskutera gärna med dina föräldrar eller med en av våra handledare! När du sen bokar en workshop kan du, om du vill, ange vilken utvecklingsväg och nivå du vill jobba med vid just det tillfället. Det underlättar för handledarna att planera aktiviteterna så att du kan få ut det mesta av din tid hos oss.

Om du har tankar kring utvecklingsvägarna eller STEM-o-metern, eller har några egna idéer eller erfarenheter, så får du gärna kommentera inlägget här nedan!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *